Beatrice Dees over Muziekfestival 2018

Viva la Musica

We beginnen allemaal als amateur. Later gaan sommigen het vak in.
De meesten kiezen een ander beroep, maar blijven hun leven lang muziek maken.
Viva la Musica!

Deelnemers 2018

Een verfrissende combinatie

Tekst en foto: Beatrice Dees

Een fagotkwartet hoor je niet dagelijks op de radio of in de concertzaal. Er zijn wel veel fagotconcerten geschreven door oude en hedendaagse componisten, fagotkwartetten zijn er niet zo veel.

Maar…..

Tijdens het Muziekfestival Utrechtse Heuvelrug 2018 klonk Fagotkwartet no. 2 van François Devienne (een Franse tijdgenoot van Haydn). Voor drie strijkers en met de fagot in de hoofdrol: Pieter Kramers fagot, Margreet Holleman viool, Penelope Meijboom altviool en Marietje van Eeghen cello.

Hoe is dit kwartet tot stand gekomen? De kwartetleden Margreet, Penelope, Marietje en Pieter spelen alle vier in het KamerOrkest Driebergen. Het orkest werft leden en om meer bekendheid te krijgen wilde dit orkest meer van zich laten horen. Hoe doe je dat? Antwoord:

spelen in kleine ensembles. Zo ontstonden vijf (!) ad hoc-ensembles die allemaal op het festival gespeeld hebben.

Hoe kijken de vier musici terug op deze ervaring?

Pieter speelt op een Heckelfagot, gebouwd in 1906. Over de componist vertelt hij: ‘François Devienne was behalve componist ook dirigent, fluitist en fagottist, dus hij wist hoe hij voor het instrument moest schrijven. Wij hebben onze partijen thuis gestudeerd en daarna kwamen we als kwartet bij elkaar. We hebben drie keer geoefend en meteen bij de eerste keer was het al echt muziek maken!’ Pieter heeft ooit een aantal fagotkwartetten aangeschaft, maar ‘dit was de eerste keer dat ik echt voor een uitvoering heb geoefend en dat is geweldig bevallen! Dat doen we nog eens! Misschien spelen we de volgende keer weer in deze samenstelling, want ik heb nog een paar kwartetten op de plank liggen…..’

De drie strijkers zijn wel gewend aan ensemblespel, maar voor hen was dit toch even wennen. Penelope vind het een verfrissende combinatie.

Margreet heeft veel strijkkwartetten gespeeld, zij is een geroutineerd kamermusicus en kent de valkuilen. In deze samenstelling was het nog niet duidelijk of de violist of de fagottist aanvoert. Dat wordt dus een aandachtspunt; iets om aan te werken.

Marietje heeft er van genoten om dit kwartet in te studeren, ‘de vier musici zaten op dezelfde golflengte en dat werkte goed!’

Op zaterdag speelde het ensemble in het restaurant van de Kraaybeekerhof. De ruimte is daar vrij klein, dus kon het geluid er niet weg. De oplossing was eenvoudig: de deur werd opengezet zodat de mensen die buiten liepen of zaten er ook van konden genieten.

De volgende dag werd het fagotconcert van Devienne herhaald in Doorn.

Behalve op het Muziekfestival heeft het kwartet ook gespeeld in het Gemeentehuis, op de ontvangst voor nieuwe bewoners van de Heuvelrug.

www.kamerorkestdriebergen.nl

Vocaal Octet 8+

Niet tevreden met een zesje

Tekst: Beatrice Dees foto: Mila Burke

Nee, ze houden er niet van als een compositie niet goed afgewerkt wordt, het moet goed gekend zijn en de samenklank optimaal: ze gaan voor een acht plus!

Intussen zingen de vier vrouwen en de vier mannen (van elke stemsoort twee) al enkele jaren samen in kamerkoor Vocaal Octet 8+.

Wel een eigenaardige naam voor een kamerkoor…Octet 8+ … maar het is heel eenvoudig: acht zangers plus de dirigent.

Eigenlijk hebben ze geen voorkeur voor een bepaalde stijlperiode, maar het moet wel ‘klassiek’ zijn. Ze zingen muziek uit de renaissance, barok- daarin is veel repertoire te vinden- uit de romantiek, maar ook moderne muziek uit de 20e en 21e eeuw van componisten als Hugo Distler (Duitsland), Péteris Vasks (Letland), of Ruth Watson Henderson (Canada)- staat op het repertoire.

Meestal bestaat een concert uit a capella composities, maar het kamerkoor werkt ook graag samen met een strijkkwartet of met pianobegeleiding.

In onderling overleg komt het programma tot stand. Het begint met brainstormen. Maar dirigent Maud Meilof heeft veel invloed op de programmakeuze; zij neemt de beslissingen, want zij is de artistiek verantwoordelijke.

‘We repeteren niet iedere week, maar wel regelmatig en we lassen extra repetities in als dat nodig is’ zegt Willem Wander van Nieuwkerk. ‘Omdat iedereen zijn partij kent, kan de dirigent aan de klank werken en de puntjes op de i zetten’

Cor Wattel merkt op dat dit koor anders functioneert dan de meeste koren: ‘We hebben geen bestuur; een paar taken worden onderling verdeeld en af en toe wordt er gerouleerd. Zo kunnen we onze energie richten op het zingen. We willen geen 6-je, we streven naar een 8+ maar we zijn wel amateurs.

Acht is een mooi aantal, we passen nog net in een huiskamer, want dat is waar meestal gerepeteerd wordt.’

Octet 8+ geeft meestal twee keer per jaar een concert.

‘Het laatste concert (oude muziek afgewisseld met moderne muziek) hebben we met begeleiding van een strijkkwartet gegeven. Het klonk prachtig’, vertelt Mariëlle van Kilsdonk. ‘Wat een belevenis. Dat moeten we vaker doen.’

‘We werken het hele jaar aan één programma, dat voeren we een of twee keer uit, meestal in het voorjaar en we zingen ook in de GGZ-instelling Zon en Schild.

Het zou leuk zijn om zo’n programma vaker uit te voeren, maar dan heb je een podium en publiek nodig’ mijmert Cor Wattel. ‘Dus: Wie een podium en publiek heeft, maar nog een mooi ensemble zoekt, kan ons mailen.’

octetachtplus@gmail.com